Alla inlägg under april 2010

Av bokpussel - 5 april 2010 21:22

"Gorlans ruiner" handlar om Will (underbart namn) som är femton år och föräldralös. När den stora dagen då de föräldralösa myndlingarna på slottet(?) Will bor på ska få en lärlingsplats så får Will en udda en - hos spejaren. Först är han lite missnöjd men sedan blir det bättre och bättre och leder till ett lagom spännande och sött fantasyäventyr.

 

Det här är första boken i serien "Spejarens lärling" och även om jag hört att delarna är ganska fristående så tror jag att just den här boken kan förlora en del på det. Här introduceras karaktärerna och åtminstone stora delar av grundhandlingen. Boken är inte så lång, skriven med ett lättläst språk och verkar rikta sig till en ganska ung publik. Så ung att jag kan känna mig några år för gammal. Detta innebär inte att boken är dålig, jag ångrar inte att jag läste den och den hade sina fina ögonblick, men det finns bättre böcker.

Om man är lite yngre än mina sexton år och gillar fantasy eller bara är svag för karaktärer som heter Will så tror jag dock att "Spejarens Lärling" kan vara en hyfsad serie. Författaren heter John Flanagan.

 

    

Boken får två (och en halv) framsidor.

Av bokpussel - 4 april 2010 16:26

Trodde att det här var sista boken i serien för en sekund... man tänker onekligen fel ibland.

"Lord of the shadows" är alltså NÄST SISTA boken i serien - som för övrigt är skriven av ingen mindre än Darren Shan! Spännande värre, eller hur?

 

Såhär har jag skrivit om boken i min läsdagbok: "Elaka Darren Shan... (författaren). Härlig ny karaktär."

 

Det är också ungefär allt jag kommer ihåg om boken. Inte för att den var dålig på något sätt, det är bara så att "The Saga of Darren Shan" är en helhet i mitt huvud. Dessutom så läser jag för snabbt så det är inte alltid jag kommer ihåg detaljer. Serien om Darren Shan av Darren Shan är i alla fall en jättebra och helt klart läsvärd serie. Nu vet ni det.

 

(Är det någon som kan skriva en lista på karaktärer som introduceras i den här boken? Så jag kan bekräfta vilken karaktär det är jag menar   )

 

Av bokpussel - 1 april 2010 17:31

"Flicka med pärlörhänge" (av Tracy Chevalier) är inte den sorts bok jag skulle läsa i vanliga fall. Den är lugn, med en nästan tråkig utstrålning och inte mycket spänning eller övernaturliga saker.

Nu fick jag boken i julklapp. Julklappsböcker måste man läsa.

 

Den var bättre än jag trodde, när jag väl kommit igång. I början av boken är huvudpersonen sexton år gammal och för att tjäna ihop pengar till sin familj tvingas hon ta jobb som hushållerska (vet inte om det är rätt yrkestitel egentligen) hos konstnären Vermeer och hans familj. Där spelar hon en viss roll i tillkomsten av Vermeers tavla "Flicka med turban" som även utgör framsidan för i alla fall mitt pocketexemplar av den här boken.

 

"Flicka med pärlörhänge" är en vardagsskildring och därför är det lätt att tycka att det inte händer någonting. Samtidigt så händer det ju så mycket, och det som händer är stort, även om det kan komma lite krypande och inte är en drake som störtar in genom taket. Relationerna och personerna känns verkliga. Att Griet, huvudpersonen, börjar boken i samma ålder som jag är i nu gör att jag inte lyckas missa tankar som "hur skulle det ha varit om jag levt för 400 år sedan".  

Sammanfattningsvis så tycker jag att det här var en trevlig bok att läsa. Jag gillade att få vara i 1600-talets Holland för några hundra sidor, även om jag inte är sådär överdrivet förtjust i 1600-talets Holland.

 

Jag orkar inte ta kort på boken... men eftersom betygssättning är lite roligt så får boken 3-3,5 i betyg (där 5 är max såklart).

 

 

Av bokpussel - 1 april 2010 17:16

Hjälp, det var ju i januari som jag skrev sist på bloggen (bortsett från publicerandet av Ondskan-inlägget (ett inlägg jag skrev -nästan- klart redan i januari). Men läst har jag gjort och nu ska jag försöka komma ikapp lite.

 

Först och främst; "Fatta eld" (originaltitel: "Catching Fire") är andra boken i en serie av författaren Suzanne Collins. Den utspelar sig i en dyster framtid, i ett land som är uppdelat i tolv distrikt. Många av distrikten lever under förhållanden som påminner om medeltida, dock inte de som bor i huvudstaden. Varje år arrangeras en i tv direktsänd tävling där två ungdomar från varje distrikt tvingas tävla. Tävlingen går ut på att ungdomarna ska döda varandra tills bara en återstår... Första boken i serien heter "Hungerspelen" och är otroligt bra. När jag skriver om handlingen i den här boken kommer det att innehålla spoilers från första boken.

 

SPOILERVARNING (till Hungerspelen)

Handlingen i "Fatta eld" tar vid strax ett år efter att "Hungerspelen" slutade. Katniss och Peeta ska ut på en segrarturné genom alla distrikten där de uppfattar en nästan upprorisk stämning, och självklart kommer presidenten med lite obehagliga överraskningar. Hur det blir när årets Hungerspel drar igång, det vet ingen...

SLUT PÅ SPOILER

 

Att berättandet är i förstaperson och nutid är jag inte van vid, men det stör bara i några rader sedan är jag fast inne i handlingen. Boken är spännande, handlar om ett dystopiskt samhälle (vilket jag älskar) och är överhuvudtaget en otroligt bra och spännande bok för ungdomar!



Boken får fyra beskärda framsidor av fem möjliga. Kanske till och med fyra och en halv.


Jag ber om ursäkt för eventuella fel som kan bero på att det ändå var så länge sen jag läste boken...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards