Alla inlägg under februari 2011

Av bokpussel - 26 februari 2011 11:56

Dag 24 - En bok du önskar att fler hade läst

Ett självklart svar på den här frågan är Sagan om Is och Eld-serien som åtminstone några till i min närhet kunde få ha läst... Och annars är det Hungerspelen-trilogin som också "åtminstone några till i min närhet kunde få ha läst". Den sistnämnda är ju dessutom avslutad och består inte av många tegelstensböcker!

 

                                                

 

Dag 25 - En karaktär som du kan känna igen dig i

Igenkänningsfaktorn var rätt hög när jag hörde på Speak av Laurie Halse Anderson. Boken handlar om en tjej vid namn Melinda som har slutat tala, av skäl som framkommer en bit in i boken. Bortsett från hennes upplevelser och rätt mycket annat så kände jag igen mig då även om jag förhoppningsvis inte skulle göra det lika mycket nu.

Det brukar dock inte finnas något större utbud av karaktärer som liknar mig i böcker, framförallt inte större och viktigare karaktärer.

 

                        

                                   Ytterst fri avslutning av blogginlägg.


Av bokpussel - 25 februari 2011 12:15

Eftersom jag mått dåligt några dagar lägger jag ihop ett par dagar här. Och ett par dagar senare. Och så vidare :)


Dag 22 - Favoritbok du äger

Vad är det här för fråga egentligen? Visst, jag och många med mig kanske inte äger alla våra favoritböcker men i alla fall flera av dem. Men jag äger sjätte Harry Potter-boken! Så det så ^^


Dag 23 - En bok du velat läsa länge men fortfarande inte läst

Hehe... lång överskrift. Och jag har det perfekta svaret! A Feast for Crows av George R R Martin, den fjärde boken i serien A Song of Ice and Fire. Det var bara det att jag skulle läsa de andra tre böckerna på engelska innan jag tog tag i den, och det har tagit åtminstone två år. Sen kände jag mig tvungen att ta en paus och läsa lite andra böcker också...



Av bokpussel - 22 februari 2011 11:45

Dag 21 - Favoritbok från din barndom

Här säger jag boken Rena rama stenåldern av Bengt-Åke Cras. Den handlar om en pojke, Bernard, som träffar en stenåldersfamilj som råkat ramla in i nutiden och då måste han hjälpa dem att ta sig tillbaka till sin egen tid. Det finns en uppföljare också.

Jag vet inte riktigt vad som räknas som barndom eller inte... men den här boken är en av de böcker jag  inte läst själv, utan som pappa läste som godnattsaga för oss barn :) Några år senare var det snarare jag som ville läsa för mina föräldrar. ^^

Av bokpussel - 20 februari 2011 09:45

Dag 19 - Favoritbok som filmatiserats

Faktum är ju att nästan alla mina favoriböcker filmatiserats... och har de inte det så finns planerna där. Fast jag har bara sett några versioner av Greven av Monte Cristo och Harry Potter.

 

En filmatisering som jag verkligen skulle vilja se (men förmodligen kommer att bli sjukt, sjukt, besviken på) är den av Och spindeln kom... av James Patterson. Filmens svenska titel är I spindelns nät och den kom ut 2001.  

Along came a spider... :)

 

Dag 20 - Favorit bland romantiska böcker

Eh...Vad räknas som romantisk? Jag tror jag hoppar över den här... eller åtminstone skjuter upp den.      

Men titta vilket romantiskt par i alla fall!  ^^

Av bokpussel - 18 februari 2011 19:30

Dag 18 - En bok som gjorde dig besviken

Dracula. Inga fler kommentarer. Och om jag får sänkt engelskabetyg så är det också Bram Stokers fel, så det så!




Av bokpussel - 18 februari 2011 15:45

Dag 16 - Kvinnlig favoritkaraktär

Betydligt svårare än gårdagens rubrik. Snape och Tyrion är liasom inte bara mina manliga favoriter, utan mina favoriter alla kategorier... ungefär.

Överhuvudtaget så tror jag att utbudet av intressanta kvinnliga karaktärer är lägre än antalet manliga för mig. Det är egentligen bara att ta en titt på mina egna kvinnliga typiska karaktärer. Vilket gav mig en idé om vad jag ska skriva för serieskrivning nästa gång ^^

 

För att ta några trevliga kvinnliga karaktärer: Daenarys Targaryen i Sagan om is och eld, Katniss i Hungerspelen-trilogin...

 

 

Dag 17 - Favoritcitat från din favoritbok

Ah, jag har inget egentligen. Inget som jag kommer på utan att höra det i alla fall... men tack vara internet kan jag nog leta reda på några intressanta citat från Sagan om is och eld ändå.

 

Det citat jag använder mest är i alla fall:

"You know nothing, Jon Snow." (Fast med valfritt annat namn och ofta på svenska.)

 

Annars är detta ganska snyggt:

"Why is it always the innocents who suffer most, when you high lords play your game of thrones?" (Hosthost, boken heter Game of Thrones, hosthost)

 

Och detta vist:

"Never forget who you are, for surely the world won’t. Make it your strength, then it can never be your weakness. Armor yourself in it, and it will never be used to hurt you." (Tyrion<3)

Av bokpussel - 15 februari 2011 09:35

Dag 15 - Manlig favoritkaraktär

Jag har två stycken sådana.

 

Den ene är Severus Snape, den förmodligen gråaste karaktären i Harry Potter-serien. ^^ Och då menar jag inte grå som  i tråkig utan som i att han ofta är omöjlig att placera på god- eller ondsidan. Han är mest på sin egen sida, kanske... fast inte riktigt det heller. Dessutom är det väldigt synd om honom, samtidigt som han får skylla sig själv. Snape <3

 

Den andre är Tyrion Lannister i Sagan om is och eld, han är dvärg (kortväxt?) och har en massa problem med det och en massa problem i relationen till sin far, ej att förglömma. Han säger underbart roliga saker och lever mer på intelligens och börd än på styrka och hur omtyckt han är om vi säger så... Han lyckas ju även befinna sig lite på fel sida i seriens konflikter. Han är underbar i vilket fall som helst! :)

Av bokpussel - 13 februari 2011 17:15

Dag 13 - Din favoritförfattare

Ah! *rulla runt på golvet i en hög av ångest*

Den första som kommer upp i huvudet är självklart George R R Martin, men har jag verkligen läst tillräckligt många böcker av honom för att ens tycka något? Markus Zusak var härlig rent språkmässigt men honom har jag bara hunnit läsa en bok av än så länge. Gah!

Fast det blir George R R Martin i alla fall. Fast J K Rowling är duktig också. För att inte tala om Terry Pratchett. För att inte tala om...


Dag 14 - Favoritbok av din favoritförfattare

Kastar in även denna rubrik i det här inlägget... Hela serien A song of ice and fire är grymt läsvärd, fast tyvärr är den inte färdigskriven än... Det är även det enda jag faktiskt läst av G R R M.

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards