Direktlänk till inlägg 11 januari 2013

Lejoninnans sång och En sång om is och eld - Se, till och med namnen är lika!

Av bokpussel - 11 januari 2013 19:45

Jag fick just en galen tanke: Jag måste läsa om Alanna-serien! 


Shit. (Även om jag får erkänna att det kanske inte är en så galen tanke egentligen...)


Skriver det här så jag kommer ihåg det. 


Alanna-serien heter egentligen Lejoninnans sång (bara en sån sak, det är ett underbart vackert namn) och är skriven av Tamora Pierce. Den första boken jag läste i serien var faktiskt inte den första utan den andra och det var i lågstadiet någon gång. Min syster vann den på ett lotteri i skolan. De efterföljande åren läste jag så de andra tre böckerna, hade även högläsning(!) i bilen ur en av böckerna för min familj (alltså återkommande, från punkt A till punkt B, även om jag inte är säker på om jag läste ut hela boken eller inte). Lejoninnans sång är helt enkelt en av de stora bokminnena från min barndom.


Sen kom ju en annan serie in i mitt liv någon gång i mellanstadiet, nämligen Sagan om is och eld av George RR Martin och jag har alltid tyckt att serierna liknar varandra en hel del. Även om de förstås riktar sig till helt olika åldrar. 


Exempel på likheter:

  • De utspelar sig i ganska lika världar. Huvudpersonerna i båda serierna bor i någon slags europeisk medeltid, och av någon anledning vill jag se likheter mellan ett visst ökenfolk och dothrakierna. 
  • Det är krig. Åtminstone i en av Alanna-böckerna. 
  • Det finns någon slags realistisk känsla i båda serierna, även om George RR Martins böcker förstås är mycket grymmare så ingår våld, sjukdom och kanske till och med sex (jag kommer inte riktigt ihåg) även i Alanna-serien.
  • I båda serierna får karaktärer panik över att de får mens för första gången, om än av olika anledningar
  • Det finns mystiska hus med mystiska odöda i båda
  • Både innehåller en misslyckad kung... min bror har någon gång skämtat (eller kanske var han seriös, vad vet jag) om att skriva en lista på misslyckade 

Hm, kanske är likheten mest bara i mitt huvud och säkert har det faktum att Alanna nog är den första serie i samma stuk (med riddare, misslyckade kungar, klassisk fantasyvärld som är lite komplicerad) som Sagan om is och eld jag har läst gjort att jag vill dra ihop dem. Alanna har dock en del gemensamt med flera karaktärer i Sagan om is och eld: 

  • Arya. Alanna vill bli riddare! Hon lever ju gömd som pojke för att kunna uppnå det här målet till och med...
  • Daenarys. För även Alanna reser iväg till mystiska länder, blir lite ledare och är i händelsernas centrum.
  • Jon Snö. Vad händer i början av första boken? Jo, Alanna åker iväg för att bo på ett slags mansexklusivt internat med en massa pojkar/unga män som ska lära sig slåss. Där vill hon bevisa hur duktig hon är. Oja.
  • Nja, det är nog mest Jon och Arya ändå. Fast mest är Alanna nog Alanna.

Sen hjälper det ju inte att jag i mitt huvud länge tyckte att prins Jonathan i Lejoninnans sång och Jon Snö i Sagan om is och eld såg likadana ut. Det dessutom på ett sätt som jag tror inte stämmer överens med någon av deras utseendebeskrivningar men kan ha en del att göra med Jonatan i Bröderna Lejonhjärta. Hm.

Å andra sidan var alla trollkarlar vithåriga med långt skägg när jag läste första Harry Potter-boken också (inklusive Snape och Quirrell). 

Slutsats: Mitt huvud tar inte in utseendebeskrivningar. 


Påminnelse: Läs om Lejoninnans sång! (Om jag nu vågar riskera att förstöra en barnfavorit...)

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bokpussel - 25 oktober 2013 22:11

Eftersom jag är så sanslöst dålig på att blogga tänkte jag passa på att skriva ett kort inlägg. Planen är att ett mindre genomarbetat inlägg ska få mig att bli mer sugen på att skriva. Detta är ingen riktig recension men jag har läst ut "Det svart...

Av bokpussel - 23 mars 2013 16:00


  Snyggt skriven handling (med spoiler för serien) finns här   Den röda handsken är den andra boken i en serie. Då den första boken, Den vita handsken, hade en historia som kändes fullständig faller boken lite smått i uppföljarspåret och är ...

Av bokpussel - 17 mars 2013 13:00

Börjar nu närma mig slutet i boken Rubinröd (som jag läser på tyska tack vare awesome kompis till mig som lånat mig boken!). Fullständig (svensk) titel på boken är Rubinröd - Tidlös kärlek men faktum är att boken inte alls innehållit särskilt mycket ...

Av bokpussel - 13 mars 2013 14:00

Under sportlovet fick jag en lite släng av något och lånade vampyrböcker på biblioteket, med en liten tanke på att ha vampyrtema i min läsning. Det gav mig fyra böcker men två lämnade jag bakom mig när jag lämnade min hemstad för min andra stad och n...

Av bokpussel - 3 mars 2013 13:15

Mina mål för februari: Läsa ut Alkemisten *klarat* Börja läsa Rubinrot *klarat* Läsa Ringaren i Notre Dame Del 2 - Upploppet *klarat* Fortsätta läsa Amerikanska gudar *klarat och läst ut* Publicera minst en bokrecension/bokreflektion/bokanaly...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards