Direktlänk till inlägg 15 februari 2013

Alkemisten av Paul Coelho

Av bokpussel - 15 februari 2013 17:45

 

Herdepojke drömmer samma dröm två nätter i rad, om en skatt vid pyramiderna långt borta. Får budskapet att finna och följa sitt livsöde och ger sig ut på en lång resa i Världsjälens tecken. Det är den korta och fullständiga förklaringen om vad Alkemisten av Paul Coelho handlar om. 


Jag har svårt för berättelser jag finner moraliserande och alltför uppenbara. Det är anledningen till att jag ogillade den sista boken i Narnia-serien och det är den största anledningen till att jag inte gillar den här boken. Alls.

I grunden är det en saga, med en sagas förenklingar, och med ett budskap som tydligt bankas in i huvudet på läsaren. Samtidigt är den längre än en typisk saga, och därför bankas budskapet in igen, igen och igen. Jag tycker heller inte om budskapet, vilket förstås gör att jag blir mer irriterad än om jag skulle hålla med. Att den enda kvinnliga karaktären som förekommer är en "vänta på mannen medan han uppfyller sitt livsöde och var en del i hans belöning"-karaktär (något jag också verkligen ogillar, det är alltför vanligt i berättelser och genom historien med för den delen) ökar verkligen inte min uppskattning. 

Jag skulle inte rekommendera Alkemisten till någon.

Jag vet att det finns många människor som håller den här boken högt, och jag kan ändå förstå det. Jag antar att de helt enkelt inte stör sig lika mycket på övertydliga budskap i böcker, och ser den här bokens budskap som något positivt (alternativt uppskattar berättarstilen vilket jag inte kan göra då jag stör mig för mycket på andra saker). 

Jag har läst en bok av Paul Coelho tidigare, Veronika bestämmer sig för att dö, och den uppskattade jag mer. Författarens egna övertygelser lyste inte igenom riktigt lika tydligt där, och den kändes originell. Min enda behållning med Alkemisten var istället de referenser till bibeldelar jag kände igen, och så det faktum att den var ganska kort och jag därför snabbt fick lägga till en till bok till årets läsning. 

 
 
Linnea

Linnea

15 februari 2013 19:37

Jag hör faktiskt till de som gillade Alkemisten massor. ;) Men.. När jag har läst senare böcker av Coelho så har jag bara funnit dem tröttsamma.. Jag gissar att Alkemisten inte skulle få något högt betyg från mig om jag läste om..!

http://www.bokblomma.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bokpussel - 25 oktober 2013 22:11

Eftersom jag är så sanslöst dålig på att blogga tänkte jag passa på att skriva ett kort inlägg. Planen är att ett mindre genomarbetat inlägg ska få mig att bli mer sugen på att skriva. Detta är ingen riktig recension men jag har läst ut "Det svart...

Av bokpussel - 23 mars 2013 16:00


  Snyggt skriven handling (med spoiler för serien) finns här   Den röda handsken är den andra boken i en serie. Då den första boken, Den vita handsken, hade en historia som kändes fullständig faller boken lite smått i uppföljarspåret och är ...

Av bokpussel - 17 mars 2013 13:00

Börjar nu närma mig slutet i boken Rubinröd (som jag läser på tyska tack vare awesome kompis till mig som lånat mig boken!). Fullständig (svensk) titel på boken är Rubinröd - Tidlös kärlek men faktum är att boken inte alls innehållit särskilt mycket ...

Av bokpussel - 13 mars 2013 14:00

Under sportlovet fick jag en lite släng av något och lånade vampyrböcker på biblioteket, med en liten tanke på att ha vampyrtema i min läsning. Det gav mig fyra böcker men två lämnade jag bakom mig när jag lämnade min hemstad för min andra stad och n...

Av bokpussel - 3 mars 2013 13:15

Mina mål för februari: Läsa ut Alkemisten *klarat* Börja läsa Rubinrot *klarat* Läsa Ringaren i Notre Dame Del 2 - Upploppet *klarat* Fortsätta läsa Amerikanska gudar *klarat och läst ut* Publicera minst en bokrecension/bokreflektion/bokanaly...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards