Direktlänk till inlägg 28 februari 2013

Claude Frollo - en Snäll Kille™

Av bokpussel - 28 februari 2013 21:00

En sak jag tänkte på under läsningen av Ringaren i Notre Dame, var att Claude Frollo stämmer rätt bra in på en personlighetstyp känd under namnet "Snäll Kille™". För er som inte är bekanta med detta uttryck så brukar det (och överhuvudtaget "snäll kille" inom citationstecken) användas för att beskriva en kille som klagar på att tjejer bara vill ha elaka killar, och förstås själv menar att han är snäll men får inte tjejer på det. Den här Snälla Killen™ visar sig förstås vid en närmare granskning inte alls vara särskilt snäll utan snarare ha en väldigt dålig kvinnosyn där det bland annat ingår att bara man är snäll ska alla tjejer man är intresserad av vara intresserade tillbaka. De tjejer som inte är intresserade ses gärna som ondskefulla bitchar istället. Som sagt, tveksam kvinnosyn. 

 

Resonemanget här nedanför innehåller spoilers för Ringaren i Notre Dame, men jag ger inte iväg slutet eller några stora skeenden som inte borde vara kända för gemena person. 

 

I den här boken håller Frollo ett par långa kärlekstal till Esmeralda och det var det som först fick mig att tänka på "snälla killar". I talen talar han om att han älskar henne så mycket så att det är smärtsamt, hur han skulle göra vad som helst för henne, hur han inte kan sluta tänka på henne och ber att hon ska älska honom tillbaka. Om ni känner historien, även om det bara är i Disneys version, så vet ni att hon milt uttryckt inte är särskilt intresserad. Detta accepterar såklart inte Frollo, utan han blir istället arg och bitter och beslutar sig för att få henne dödad. 

 

Frollo finner det också ytterst plågsamt när Esmeralda visar sig vara förälskad i Phoebus, en man som är ung och vacker men även något av en skitstövel. Förmodligen tycker Frollo själv att han är mycket bättre för Esmeralda, han är ju upp över öronen förälskad i henne och dessutom en snäll kille(™). Han visar dock ingen hänsyn alls till Esmeralda eller hennes känslor. Det enda som är viktigt för honom är hans egna känslor, och vad han försakar för dem. Esmeralda besvarar inte känslorna, och hon har heller inget ansvar för Frollos försakelser och offer som hon aldrig har bett om. Frollo tar sig dock rätten att bestraffa och hata henne för det. 

 

Lektionen han borde lära sig: Att du är kär/attraherad till/besatt av någon innebär inte att den är skyldig dig någonting. Om du kastar bort ditt liv på personen så är det faktiskt ditt eget problem. 

 

Jag vet att liknelsen Snäll Kille™-Claude Frollo måhända inte är helt perfekt, och jag menar inte heller att alla "snälla killar" är som honom, men jag tycker att den är intressant och att det finns likheter. Det där med att känna sig berättigad till besvarade känslor och sedan straffa någon för att den inte besvarar känslorna finns i båda fallen, även om få moderna "snälla killar" skulle försöka få föremålet för sin hatkärlek avrättade.

 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bokpussel - 25 oktober 2013 22:11

Eftersom jag är så sanslöst dålig på att blogga tänkte jag passa på att skriva ett kort inlägg. Planen är att ett mindre genomarbetat inlägg ska få mig att bli mer sugen på att skriva. Detta är ingen riktig recension men jag har läst ut "Det svart...

Av bokpussel - 23 mars 2013 16:00


  Snyggt skriven handling (med spoiler för serien) finns här   Den röda handsken är den andra boken i en serie. Då den första boken, Den vita handsken, hade en historia som kändes fullständig faller boken lite smått i uppföljarspåret och är ...

Av bokpussel - 17 mars 2013 13:00

Börjar nu närma mig slutet i boken Rubinröd (som jag läser på tyska tack vare awesome kompis till mig som lånat mig boken!). Fullständig (svensk) titel på boken är Rubinröd - Tidlös kärlek men faktum är att boken inte alls innehållit särskilt mycket ...

Av bokpussel - 13 mars 2013 14:00

Under sportlovet fick jag en lite släng av något och lånade vampyrböcker på biblioteket, med en liten tanke på att ha vampyrtema i min läsning. Det gav mig fyra böcker men två lämnade jag bakom mig när jag lämnade min hemstad för min andra stad och n...

Av bokpussel - 3 mars 2013 13:15

Mina mål för februari: Läsa ut Alkemisten *klarat* Börja läsa Rubinrot *klarat* Läsa Ringaren i Notre Dame Del 2 - Upploppet *klarat* Fortsätta läsa Amerikanska gudar *klarat och läst ut* Publicera minst en bokrecension/bokreflektion/bokanaly...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards