Direktlänk till inlägg 17 mars 2013

Inte så mycket kärlek som utlovat

Av bokpussel - 17 mars 2013 13:00

Börjar nu närma mig slutet i boken Rubinröd (som jag läser på tyska tack vare awesome kompis till mig som lånat mig boken!). Fullständig (svensk) titel på boken är Rubinröd - Tidlös kärlek men faktum är att boken inte alls innehållit särskilt mycket kärlek. Visst, en ganska stark bakgrundskärlekshistoria har varit med, och rätt mycket hintar om mer kärlek i klassisk ungdomsboksanda, men absolut inte så mycket som bokens omslag och baksida ville göra gällande. (Ehm, är detta spoiler? Spoilervarning?)


Snarare än kärlek har andra mysterier och saker legat i centrum, vilket jag själv uppskattar. Förstår därför inte varför det ska fokuseras så mycket på kärlekshistorien snarare än andra saker som att huvudpersonen kan resa genom tiden och har mysterium att lösa? Nu vet jag visserligen att det finns två böcker till i serien, och förmodligen kommer kärlekshistorien (som knappt finns alls än) få större vikt i uppföljarna, men varför marknadsföra den här boken med den då? Här är det snarare en spoiler så jag förstår inte behovet av det. (Rent intellektuellt kanske jag kan förstå, beroende på vilken publik man vill rikta boken till, men tycker ändå att det är dumt. Med lite reservation för att kärlekshistorien kanske blir riktigt, riktigt, riktigt, viktig i senare böcker. Typ i stil med hur central den är i Twilight-serien. Dit är det lång väg.)


Boken i sig är dock bra, även om jag som svensk har svårt att förstå varför en tysk bok utspelar sig i London (även om jag antar att det är lättare för de med tyska som modersmål att svälja,  för de sitter nog inte och tänker "det här är tyska, det här är tyska, det här är tyska" hela tiden).


Okej, Tidlös kärlek kan tydligen vara seriens namn (tyska: Liebe geht durch alle Zeiten). Tycker fortfarande att det är konstigt. 


Och här kommer slutet av baksidestexten på mitt lånade exemplar (i väldigt fri och snabbt framtagen översättning): 


Varning för vad som skulle kunna räknas som temaspoiler:

Bästsäljande författaren Kerstin Gier lyckas som ingen annan att levandegöra den bästa känslan i världen! 

Heja på, skratta, plågas: Gideon och Gwen spränger med sin kärlek alla tidsgränser! 


Som sagt, inte bra översatt. Men det ger i alla fall en bild av vad första boken definitivt inte handlar om. Om det inte ändrar sig väldigt i de sista kapitlen. 

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bokpussel - 25 oktober 2013 22:11

Eftersom jag är så sanslöst dålig på att blogga tänkte jag passa på att skriva ett kort inlägg. Planen är att ett mindre genomarbetat inlägg ska få mig att bli mer sugen på att skriva. Detta är ingen riktig recension men jag har läst ut "Det svart...

Av bokpussel - 23 mars 2013 16:00


  Snyggt skriven handling (med spoiler för serien) finns här   Den röda handsken är den andra boken i en serie. Då den första boken, Den vita handsken, hade en historia som kändes fullständig faller boken lite smått i uppföljarspåret och är ...

Av bokpussel - 13 mars 2013 14:00

Under sportlovet fick jag en lite släng av något och lånade vampyrböcker på biblioteket, med en liten tanke på att ha vampyrtema i min läsning. Det gav mig fyra böcker men två lämnade jag bakom mig när jag lämnade min hemstad för min andra stad och n...

Av bokpussel - 3 mars 2013 13:15

Mina mål för februari: Läsa ut Alkemisten *klarat* Börja läsa Rubinrot *klarat* Läsa Ringaren i Notre Dame Del 2 - Upploppet *klarat* Fortsätta läsa Amerikanska gudar *klarat och läst ut* Publicera minst en bokrecension/bokreflektion/bokanaly...

Av bokpussel - 28 februari 2013 21:00

En sak jag tänkte på under läsningen av Ringaren i Notre Dame, var att Claude Frollo stämmer rätt bra in på en personlighetstyp känd under namnet "Snäll Kille™". För er som inte är bekanta med detta uttryck så brukar det (och överhuvudtaget "sn...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards