Alla inlägg den 6 januari 2013

Av bokpussel - 6 januari 2013 19:00

Min läsning har varit på stadigt nedåtgående i alla fall ett par år, förmodligen beroende på stress och stor tillgång till internet, men lika illa som det har sett ut på bloggen har det i alla fall inte varit. Därför kommer en liten sammanfattning av årets läsning, i en möjligen något skum tappning rent estetiskt. 

Jag har totalt läst 18 böcker på sammanlagt 5172 sidor, vilket ger mig ett genomsnitt på 287 sidor/bok. Eftersom jag läst många korta böcker och ett fåtal väldigt tjocka bestämde jag mig för att jag behövde ett mediantal också, och det hamnade på 252 sidor (och kanske därmed bevisade att genomsnittet inte var helt ute och cyklade trots allt). 

Den längsta boken jag läste var A dance with dragons av George RR Martin, på 959 sidor (och den var även inbunden, medan de flesta böcker jag läst annars varit i pocket). Ända sedan jag började sammanställa min läsning 2008 har George RR Martin stått för de tjockaste böckerna jag läst, faktum är att de tre första åren var det samma bok av honom (Svärdets makt/A storm of swords) som var den längsta boken... sedan gick jag vidare i serien. 

Den kortaste boken räknat i sidor var Viskningar i mörkret av HP Lovecraft, 90 sidor. Räknat i ord och text var dock Livet på en kylskåpsdörr av Alice Kuipers kortare, då den är skriven endast i form av korta lappar på ett kylskåp.

Jag läste endast 3 böcker på engelska, vilket jag tycker är intressant eftersom det är ett trendbrott (förra året var siffran tio böcker, 47% av sidorna). Dessa tre böcker utgör tillsammans ungefär 27% av alla mina lästa sidor, mycket på grund av George RR Martins bok. 

2 av böckerna var på tyska, (12% av sidorna) vilket är bra. Särskilt när man tänker på att en av dem faktiskt inte var skolarbete.

12 av de 18 böckerna kan räknas som skräck, science fiction, eller fantasy. Detta är också något oväntat, då det legat lite lägre tidigare år (vilket förvånade mig då). 

Årets favoritbok: Gillade A dance with Dragons trots att den varit lite trögläst för mig. 

Årets besvikelse: Dels Left Hand of God då den började fantastiskt men fortsatte ganska dåligt, dels Fantomen på Operan då jag sett framemot att läsa den och så gillade jag den inte. Jag och klassiker verkar inte riktigt gå ihop (gillade inte heller Dracula) så det blir intressant att se hur det blir med Ringaren i Notre Dame som jag lånat för att läsa i år. 

10 av mina 18 böcker läste jag på originalspråk. 

 

5 böcker var skrivna av svenska författare. Två av dessa var skrivna av samma författare, nämligen Astrid Lindgren. 

Sammanfattningsvis läste jag inte så mycket böcker jag skulle ha velat och av det jag läste var kanske lite väl mycket fantastik. Ska försöka planera min läsning (och mitt bloggande) bättre i år och därmed få mer läst och skrivet. 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards