Direktlänk till inlägg 16 februari 2013

Jag, vampyrer, böcker

Av bokpussel - 16 februari 2013 18:30

Jag är omåttligt, nästan överdrivet, förtjust i vampyrer. Detta oavsett om de är fula, snygga, dör eller glittrar av solsken, klarar av eller inte klarar av att kontrollera sin blodstörst och så vidare, även om jag är av den åsikten att vampyrer är roligare om de är intelligenta och inte hjärndöda zombier. Zombier klarar så bra av att vara hjärndöda helt på egen hand. En sak som jag verkligen gillar med vampyrer är just att de går att variera så pass mycket - bara man har med blodet på ett eller annat sätt.

Så då tänkte jag, när det kommer till böcker borde väl jag som vampyrfantast ha läst en hel drös? Jag kom dock fram till att det har jag nog inte (Edit: Fast det blir fler och fler...).

Eftersom jag är förtjust i listor kommer här en lista över böcker jag läst som innehåller vampyrer. Vissa av dem har vampyrerna som huvudtema, men i vissa förekommer det bara någon enstaka vampyr (se: Harry Potter). Böcker i samma serie (som då innehåller samma sorts vampyrer!) står uppradade efter varandra. 

1. Vampyrguden: Del 1 London, Del 2 Paris, Del 3 Mexico av Sebastian Rook 

2. En vampyrs bekännelse, Nattens furste, De fördömdas drottning av Anne Rice 

3. Ismarkens krona, Klinga av eld av Stuart Hill

4. Om jag kunde drömma, När jag hör din röst, Ljudet av ditt hjärta, Så länge vi båda andas av Stephenie Meyer 

5. Harry Potter-serien av JK Rowling (sjätte boken framförallt)

6. The Saga of Darren Shan (orkar inte skriva ut alla 12 titlarna i serien...) av Darren Shan 

7. Skuggorna i spegeln av Inger Edelfeldt 

8. Vampyrens märke, Sveket, Utvald, Untamed av Kristin och P.C Cast 

9. Dracula av Bram Stoker 

10. Parasit av Scott Westerfeld 

11. Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist 

12. Soulless, Changeless av Gail Carriger 

13. Vampire Academy av Richelle Mead

14. De som går igen av Marcus Sedgwick

15. Vampyren av Viktor Rydberg (ljudbok, men det gills)

16. Frankensteins faster av Allan Rune Petterson (...lite tveksamt kanske eftersom det är en parodibok...)

17. Den fjortonde bruden av Ann Meredith Pierce

18. Vampyrfejden av David A Poulsen

19. Legend av Richard Matheson

20. Carmilla av Sheridan Le Fanu

21. Gästspel av vampyr av Suzy McKee Charnas

22. Dead until Dark av Charlaine Harris


Det jag kommit fram till nu är att jag sammanlagt fått läsa om 22 olika sorters vampyrer, mer eller mindre lika varandra. Min förhoppning är att kunna öka listan, samt att skriva en serie inlägg om de böcker jag redan har läst. 

Tillägg: Originalinlägget skrevs i maj 2011, men jag har fyllt på och redigerat lite nu. Och tänker att jag fortsätter fylla på ifall någon skulle hamna här och leta tips på vampyrböcker (nog för att inte alla är så bra, passar alla åldrar eller handlar så mycket om vampyrer...).

Har just nu ingen särskild bok i huvudet som jag vill läsa.
 
Någon som har någon bra vampyrbok att tipsa om?
 

 
 
Linnea

Linnea

17 februari 2013 15:47

Låt den rätte komma in är min favorit i genren. :)

http://www.bokblomma.com

bokpussel

17 februari 2013 22:35

Jag tyckte också att den var väldigt bra :)
Och väldigt hemsk.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bokpussel - 25 oktober 2013 22:11

Eftersom jag är så sanslöst dålig på att blogga tänkte jag passa på att skriva ett kort inlägg. Planen är att ett mindre genomarbetat inlägg ska få mig att bli mer sugen på att skriva. Detta är ingen riktig recension men jag har läst ut "Det svart...

Av bokpussel - 23 mars 2013 16:00


  Snyggt skriven handling (med spoiler för serien) finns här   Den röda handsken är den andra boken i en serie. Då den första boken, Den vita handsken, hade en historia som kändes fullständig faller boken lite smått i uppföljarspåret och är ...

Av bokpussel - 17 mars 2013 13:00

Börjar nu närma mig slutet i boken Rubinröd (som jag läser på tyska tack vare awesome kompis till mig som lånat mig boken!). Fullständig (svensk) titel på boken är Rubinröd - Tidlös kärlek men faktum är att boken inte alls innehållit särskilt mycket ...

Av bokpussel - 13 mars 2013 14:00

Under sportlovet fick jag en lite släng av något och lånade vampyrböcker på biblioteket, med en liten tanke på att ha vampyrtema i min läsning. Det gav mig fyra böcker men två lämnade jag bakom mig när jag lämnade min hemstad för min andra stad och n...

Av bokpussel - 3 mars 2013 13:15

Mina mål för februari: Läsa ut Alkemisten *klarat* Börja läsa Rubinrot *klarat* Läsa Ringaren i Notre Dame Del 2 - Upploppet *klarat* Fortsätta läsa Amerikanska gudar *klarat och läst ut* Publicera minst en bokrecension/bokreflektion/bokanaly...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards