Alla inlägg den 31 december 2011

Av bokpussel - 31 december 2011 14:00

Lyckas alltid störa mig på den här nyordslistan, men särskilt nu när jag blivit extra beroende av internet och bloggar, och Språkrådet lyft fram ordet "tjejsamla". Det är perfekt upprörande för mig, som både språk- och genusintresserad, men nu ska jag försöka att inte skriva fler långa kommentarer på kommentarsfält och använda min blogg istället.

1. Det är ett idiotiskt ord. Det verkar som att det skulle kunna användas för att kunna skilja ett visst sort samlande från ett annat mer extremt, livsstilsaktigt samlande. Frågan är då om det inte är det extremsamlandet som skulle behöva ett eget ord?

2. Det finns en krönika som använder ordet. (Om du är intresserad, googla på "tjejsamla" och ignorera alla alternativ som har med nyordslistan att göra så hittar du den). Dock så används det ju inte ens som det definieras i nyordslistan där, utan snarare handlar det om ett bredare samlande. Istället för att samla på porslinsgrodor som är gröna och kommer från Mexicotillverkaren LileHo (ja, taget direkt ur luften), så skulle "tjejsamla" vara att samla på grodor, rätt och slätt.


3. Fast nu tycker jag i och för sig inte att "nöja sig med några stycken" (taget från nyordslistans definition) av det man samlar på överhuvudtaget är ett aktivt samlande. Om jag samlar på blomörhängen är jag ju inte nöjd när jag har sex stycken... är jag nöjd då har jag snarare slutat samla? Däremot skulle man väl kunna säga att jag har en samling blomörhängen.

4. Själv är jag inte insatt i smalsamlandets värld som beskrivs i krönikan och därför kan jag inte säga något alls om andelen kvinnor i den Däremot kan jag definitivt säga att det finns många kvinnor som samlar på saker och har "mer än några stycken" av det de samlar på. Det finns förmodligen många män som också sysslar med olika typer av latsamlande eller storsamlande/bredsamlande.

4. Det vore intressant att få veta lite om ordet som diskuteras spridning, eller om det är ett ord som en medlem i Språkrådet bara sett någonstans och tyckte passade jättebra in. Då är det nämligen idiotiskt att välja ett så pass kontroversiellt ord med en så extremt otydlig betydelse.


5. Ja, det är egentligen lite dumt av mig att skriva det här och riskera att bidra till ordets spridning.


6. Jag har i alla fall lärt mig att det är jättelätt att leka med ordet samla. Bredsamla, psykopatsamla, smalsamla, extremsamla, småsamla, latsamla, storsamla och så vidare i all oändlighet. Och Språkrådet faller för ordet tjejsamla? Suck.


Gott nytt år! Börja gärna samla på saker under det nya året, och det på vilket sätt ni vill! :D  (Några förslag; kortlekar, porslinstallrikar från Höganäs, Queen-skivor, geishadockor, mobiltelefoner från Sony Ericsson, hattar i smyckesform.)

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards