Alla inlägg den 7 februari 2011

Av bokpussel - 7 februari 2011 11:00

Darren Shan hör till de författare som jag önskar jag kunnat läsa när jag var lite yngre. Inte för att jag inte uppskattar hans böcker nu, särskilt serien om Darren Shan är underbar, men att läsa om lite demoner som slaktar oskyldiga människor samt älskar det hade jag säkert mått bra av i högstadiet… Ja, det där ska alltså tas med en nypa salt.

Lite förenklat så är det just slaktande demoner och kampen mot dessa som serien Demonata handlar om (åtminstone på ytan, annars kan man diskutera).  "Bec" är den fjärde boken i serien som älskar att hoppa fram och tillbaka i tid och mellan olika karaktärer. Faktum är att den enda karaktär som verkligen verkar vara med i alla böcker och därmed vara seriens huvudperson är en synnerligen otrevlig demonherre vid namn Lord Loss. Han figurerar även i denna bok.

 

"Bec" utspelar sig för sådär 1000 år sedan och titelpersonen Bec är en slags ung kvinnlig magiker i ett land som plågas av anfall av demoner, och kristna (jag avskyr när kristna utmålas som onda i böcker, till och med i mina minst kristna ögonblick får det blodet att koka i ådrorna). Demonerna är förstås det värsta hotet, som tur är för kära Darren Shan.

 

Boken var bra, men tycker att den är lite väl lösryckt från de tidigare böckerna i serien som trots allt hade något fler gemensamma karaktärer. Blir intressant att se fortsättningen av serien, om författaren försöker få ihop det här till något gemensamt eller inte.

 

Om det finns en elak sida hos er också, som uppskattar ungdomsböcker som är väldigt brutala och innehåller avslitna kroppsdelar med mera samt väldigt ondskefulla demoner – då är serien Demonata definitivt något för er. Oavsett ålder…

Av bokpussel - 7 februari 2011 08:00

Dag 7 - Mest underskattade bok

Ojoj, (ja, jag tycker fortfarande att det här är svårt och tänker tjata om det). Eftersom de enda böckerna jag har i färskt minne är mina favoritböcker och de böcker jag läst alldeles nyligen så besöker jag min storebrors rum.


Och nu när jag kommer tillbaka  skriver jag att den mest underskattade boken är "Den sista legionen" av Valerio Massimo Manfredi.

Jag vet inte om boken är underskattad eller inte egentligen, men jag läste den för många år sedan och tyckte att den var jättebra. Den utspelar sig precis vid Västroms fall, och man får följa en grupp soldater som vill skydda sin unge kejsare och jag kommer inte ihåg så mycket... Den är helt perfekt för folk som gillar att läsa om Romarriket i alla fall. 

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7 8 9 10 11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards