Direktlänk till inlägg 8 januari 2013

Kort om böcker jag läst

Av bokpussel - 8 januari 2013 18:45

Utkast från augusti 2012, som jag väljer att publicera nu i januari 2013. Långt inlägg trots titeln

Hittills i år har jag bara läst nio böcker, vilket är det lägsta antalet jag läst sedan jag började skriva upp böcker. Trenden är att det har minskat i några år nu, troligen på grund av ökad datoranvändning, samt stress. För jag tycker att det kräver viss lugn och ro och känslan av att ha all tid i världen innan man sätter sig ned med en bok. Även om det finns undantag till den regeln också.

Jag har i alla fall läst ut mina två "stoppare" nu, så kanske blir det mer nästa halva av året... Inför genomgången här nedanför; jag läser oftast mer än en bok i taget, men det tar ju längre tid att läsa ut längre än kortare böcker.

Jag rivstartade i januari med att läsa H.P Lovecrafts Skuggan över Innsmouth då jag snubblade över den på biblioteket och har hört Lovecrafts namn både från en beundrande klasskamrat och i samband med det fina dataspelet "Amnesia - the dark rescent". Boken fick omdömet bra, inte så läskig som jag tänkt mig, men ändå blev jag lite sugen på mer. Genre: Skräck.

Efter Innsmouth ville jag läsa något lätt, och valde Astrid Lindgrens Mio min Mio att läsa. Även denna bok var kort  med endast 138 sidor och kändes tydligt som en saga (snarare än en episk fantasyberättelse). Ingen ny Astridfavorit för mig, jag föredrar hennes andra, kortare, sagor. Genre: Saga

Fick dock smak på Astrid och lättlästa barnböcker och lånade därför Ronja Rövardotter vilken förtjusade mig något mer. Har aldrig läst boken men däremot sett filmatiseringen, som är väldigt trogen boken. Gillade Ronja Rövardotter, karaktärerna, stämningen, det lilla faktum att det aldrig är något tvivel på att Ronja minsann ska bli hövding fastän hon är tjej. Genre: Fantasy

Härnäst, och då är vi i mars, läste jag en vampyrbok. Författare? Marcus Sedgwick. Titel på boken? De som går igen. Vad tyckte jag? "Vampyrer som fiender, romer som vänner, lättläst." Den var helt okej.

Den vita katten av Holly Black innehåller katter, mystiska krafter och handskar. Det var nog för att göra mig intresserad (särskilt handskarna). Boken var bra också, med lagom blandning överraskningar, uppenbara saker, och trevliga karaktärer. Gillade tanken på att krafterna kunde skada ägaren när de användes. Gillade även stämningen och kommer om jag har tid att läsa uppföljaren. Genre: Fantasy noir

Den enda bok jag läst i skolsammanhang i år, förmodligen eftersom jag bara läst ett språk, var  Der Steppenwolf (Stäppvargen) av Herman Hesse. Min tyskalärare tipsade om Siddharta av samma författare, men jag valde denna. Jag har fortfarande lite svårt att veta vad jag tyckte om den. Den handlar om en man i övre medelåldern som genomgår lite av en identitetskris, och hade ett väldigt konstigt slut. Jag tyckte om en hel del av de filosofiska frågeställningarna i boken, men ingen av karaktärerna. Genre: Filosofisk roman

Efter att ha läst ut Der Steppenwolf i maj, tog det mig ända till i juli att läsa ut en bok till: Här ligger jag och blöder av Jenny Jägerfeldt. Jag gillade titel och framsida på den, samt det faktum att den vunnit augustpriset, och det var anledningen till att jag köpte den till min syster förra året. Nu när jag läst den själv inser jag att det var en bra idé. Genre: Svensk ungdomsbok

I juli läste jag även ut Erik Granströms Svavelvinter. Det är en bok som jag köpte helt baserat på att det var svensk originalfantasy, och som jag har kämpat med rätt länge sedan dess. Jag har ingen erfarenhet av rollspelet boken bygger på, och tyckte att den hoppade runt alldeles för mycket mellan alldeles för många karaktärer, vilket gjorde mig engagerad i ca noll av dem. Tyckte inte heller så mycket om skrivsättet, men tycker ändå att boken lyfte sig mot slutet.

Boken var i pocket 497 sidor, vilket också var en anledning till att det tog sån tid och var lite uttröttande.

En annan bok som jag kämpade med länge, samtidigt som jag försökte undvika spoilers (med varierande resultat) är femte boken i A song of ice and fire (Sagan om is och eld på svenska). Just det, A Dance with dragons av George RR Martin. Den kom ut i juli förra året, och jag har väl mer eller mindre försökt att läsa den sen i augusti förra året. Med en längd på 959 sidor och det i inbunden bok=omöjlig att ta med någonstans är det inte så konstigt att det tagit sådan tid kanske. Boken känns inte riktigt som en bok, mer som en massa kapitel staplade på varandra, och jag tror att den lider en del av att ha blivit av med A feast for crows och en del karaktärer, men jag tyckte ändå att det var väldigt roligt att besöka Martins värld igen. Det kändes också i slutet som att nu, nu äntligen börjar det.






 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bokpussel - 25 oktober 2013 22:11

Eftersom jag är så sanslöst dålig på att blogga tänkte jag passa på att skriva ett kort inlägg. Planen är att ett mindre genomarbetat inlägg ska få mig att bli mer sugen på att skriva. Detta är ingen riktig recension men jag har läst ut "Det svart...

Av bokpussel - 23 mars 2013 16:00


  Snyggt skriven handling (med spoiler för serien) finns här   Den röda handsken är den andra boken i en serie. Då den första boken, Den vita handsken, hade en historia som kändes fullständig faller boken lite smått i uppföljarspåret och är ...

Av bokpussel - 17 mars 2013 13:00

Börjar nu närma mig slutet i boken Rubinröd (som jag läser på tyska tack vare awesome kompis till mig som lånat mig boken!). Fullständig (svensk) titel på boken är Rubinröd - Tidlös kärlek men faktum är att boken inte alls innehållit särskilt mycket ...

Av bokpussel - 13 mars 2013 14:00

Under sportlovet fick jag en lite släng av något och lånade vampyrböcker på biblioteket, med en liten tanke på att ha vampyrtema i min läsning. Det gav mig fyra böcker men två lämnade jag bakom mig när jag lämnade min hemstad för min andra stad och n...

Av bokpussel - 3 mars 2013 13:15

Mina mål för februari: Läsa ut Alkemisten *klarat* Börja läsa Rubinrot *klarat* Läsa Ringaren i Notre Dame Del 2 - Upploppet *klarat* Fortsätta läsa Amerikanska gudar *klarat och läst ut* Publicera minst en bokrecension/bokreflektion/bokanaly...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards