Direktlänk till inlägg 22 januari 2011

The Giver

Av bokpussel - 22 januari 2011 12:52

I engelskan fick vi i uppgift att läsa en valfri bok. Jag snubblade över en Science Fiction bok i biblioteket, vid namn "The giver" (skriven av Lois Lowry).

Så fort jag börjat läsa boken hade jag svårt att lägga ifrån mig den. "The giver" utspelar sig i en framtida värld där pojken Jonas lever tillsammans med sin mamma, pappa och lillasyster. Samhället de bor i är hårt styrt, och det är finurligt skrivet så att man förstår mer och mer av hur samhället fungerar och varför Jonas tänker som han gör.

Jonas är i bokens början på väg ut i vuxenlivet, han ska bli "a twelve" (vågar inte gissa den exakta svenska översättningen) och då får alla tolvåringar en särskild uppgift tilldelad sig, ett yrke alltså. Man kan bli barnskötare, lärare, barnföderska, pilot osv. Jonas blir utsedd till något väldigt, väldigt speciellt: "Keeper of Memory" och det för med sig en massa ny kunskap och både smärta och glädje...

Boken är kort och lättläst och väldigt värd att läsa. Det är fullspäckat med frågeställningar som man gärna kan diskutera i t.ex skolklasser och kanske då helst med folk i högstadiet eller Jonas ålder.

Den fråga som mest bitit sig fast i mitt huvud är vad som är viktigast, så mycket frihet som möjligt -något som kan nyttjas mest av de rika och mäktiga- eller att alla får rätten till mat på bordet och att botas mot sjukdomar? En inte helt lätt fråga någonsin och särskilt inte i dagens värld...


Betyg? Bara för att det är så roligt? Den får fyra av fem för intressanta frågor och skildringar, men är för kort för att nå upp till min femstjärniga stjärnhimmel...


 
 
Paula

Paula

22 januari 2011 18:06

Tack för komentarerna:D Jätte trevligt:D

http://Bokisan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Sissi

29 januari 2015 01:29

Hej, du maste ju lasa alla fyra bockerna! Det ar ca 600 sidor totalt. Du kanske inte tycker del2 passar in - men den gor det - del 2 heter pa engelska "Gathering Blue". Las alla 4 sa har du svar pa manga fragor. Las garna om efterat, eftersom manga saker fran tidigare bocket far svar i senare delar och om man laser om vetandes om dessa ar det mycket tydligare.
Tipsar aven om Margaret Atwoods "Oryx & Crake" serien, las alla 3!
Halsningar Sissi

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av bokpussel - 25 oktober 2013 22:11

Eftersom jag är så sanslöst dålig på att blogga tänkte jag passa på att skriva ett kort inlägg. Planen är att ett mindre genomarbetat inlägg ska få mig att bli mer sugen på att skriva. Detta är ingen riktig recension men jag har läst ut "Det svart...

Av bokpussel - 23 mars 2013 16:00


  Snyggt skriven handling (med spoiler för serien) finns här   Den röda handsken är den andra boken i en serie. Då den första boken, Den vita handsken, hade en historia som kändes fullständig faller boken lite smått i uppföljarspåret och är ...

Av bokpussel - 17 mars 2013 13:00

Börjar nu närma mig slutet i boken Rubinröd (som jag läser på tyska tack vare awesome kompis till mig som lånat mig boken!). Fullständig (svensk) titel på boken är Rubinröd - Tidlös kärlek men faktum är att boken inte alls innehållit särskilt mycket ...

Av bokpussel - 13 mars 2013 14:00

Under sportlovet fick jag en lite släng av något och lånade vampyrböcker på biblioteket, med en liten tanke på att ha vampyrtema i min läsning. Det gav mig fyra böcker men två lämnade jag bakom mig när jag lämnade min hemstad för min andra stad och n...

Av bokpussel - 3 mars 2013 13:15

Mina mål för februari: Läsa ut Alkemisten *klarat* Börja läsa Rubinrot *klarat* Läsa Ringaren i Notre Dame Del 2 - Upploppet *klarat* Fortsätta läsa Amerikanska gudar *klarat och läst ut* Publicera minst en bokrecension/bokreflektion/bokanaly...

Presentation

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards